Is jouw domeinnaam eigenlijk wel beschermd?

Stel je wilt een bedrijf starten. Je hebt een goede, pakkende naam voor ogen, en je hebt de domeinnaam ook al geregistreerd. Mooi, die kan niemand meer van je afpakken. Maar… zolang je die domeinnaam niet beschermt, kan iedereen er alsnog mee vandoor gaan!

Het is je droom om kleding en shirts te verkopen via internet. Je hebt een perfecte naam voor ogen: STRIHS. De domeinnaam www.strihs.nl heb je vastgelegd, en je gaat rustig aan de slag met het opzetten van je bedrijf. Je bouwt je eigen website met een webshop, je zorgt voor STRIHS-labels voor in de shirts, je zorgt voor de nodige merchandise en natuurlijk regel je de inschrijving bij de Kamer van Koophandel.

Benelux-merkregistratie

Maar terwijl je daar druk mee bezig bent, kom je ineens tot de ontdekking dat iemand de naam STRIHS heeft geregistreerd als Benelux-merk voor de kledingbranche. Jij kan en mág nu die mooie, door jouzelf bedachte naam ineens niet meer gebruiken. En degene die ermee aan de haal is gegaan, kan zélfs jouw domeinnaam www.strihs.nl opeisen. Ook als de Benelux-merkregistratie pas later heeft plaatsgevonden dan dat jij de domeinnaam hebt geregistreerd, en jij dus eigenlijk eerder was.

Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel geeft in dit geval ook geen bescherming, omdat er nog geen commerciële bedrijfsactiviteiten hebben plaatsgevonden. Meer informatie hierover vind je op de website van JSIP.

Bovenstaande vervelende situatie (en de bijbehorende schade) had je eigenlijk heel simpel kunnen voorkomen, door een tijdige Benelux- (of EU-) merkregistratie aan te vragen voor je merk STRIHS.

Voorbeeld: Gillette Mach 3

Het Amerikaanse bedrijf Gillette was midden jaren ‘90 volop bezig met de ontwikkeling en de voorbereidingen van een wereldwijde reclamecampagne voor hun nieuwe scheermes: Gillette Mach 3. Toen ze de naam Mach 3 in Europa als merk wilden registreren (dat hadden ze dus nog niet gedaan) kwamen ze er tot hun schrik achter dat een klein Nederlands bedrijf de merkregistratie MACH voor de Benelux bezat. En daarmee kon zij dus de gehele Europese markt voor Gillette blokkeren.

Gillette heeft dit toen opgelost door het probleem ‘af te kopen’. Het kleine Nederlandse bedrijf hoefde zich daardoor over de toekomst weinig zorgen meer te maken…

Een domeinnaamregistratie of zelfs een KvK-inschrijving geeft dus geen bescherming. Registreer je naam daarom ook altijd direct als merk.

Tips in het kort:

  • De meeste domeinnamen die worden aangevraagd zijn productnamen en bedrijfsnamen;
  • Product- en bedrijfsnamen worden (juridisch) alleen beschermd door merkregistratie;
  • Is een product- of bedrijfsnaam niet als merk geregistreerd, dan zijn ze vogelvrij en kunnen anderen meeprofiteren van opgebouwde reputatie en goodwill, omdat er zonder merkregistratie geen exclusief gebruiksrecht geclaimd kan worden;
  • Erger nog, iemand anders kan zelfs verbieden dat eerdere productnamen en bedrijfsnamen nog verder gebruikt worden (ook als domeinnaam!), als diegene de naam wel als merk heeft laten registreren;
  • Een merkregistratie van een productnaam of bedrijfsnaam is (juridisch) het beste wapen om op te treden tegen iedereen die zonder toestemming een overeenstemmende benaming gebruikt, ook op internet (als domeinnaam of metatags en adwords);
  • Een domeinnaamregistratie zelf betekent nog geen merkrecht en heeft dus geen bescherming.

Het als merk registreren van je productnaam of je bedrijfsnaam is dus eigenlijk een must. Mijn advies is dan ook om dat direct te doen.

Meer weten? Kijk voor meer informatie over de bescherming van je domeinnaam op de website van JSIP.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *